אי ספיקת לב - תסמינים ואפשרויות טיפול

אי ספיקת לב

רקע

הלב הינו משאבה הדוחפת דם לרחבי הגוף דרך מערכת כלי הדם. כאשר המשאבה, הלב, אינו מסוגל לדחוף את הדם בעוצמה מספקת איברי הגוף השונים נפגעים עקב תת-אספקת דם ומצבים אלו יכולים להוביל לאי ספיקת הלב (Congestive heart failure).

ישנן סיבות רבות היכולות לגרום לאי ספיקת הלב, ביניהן, מחלת לב איסכמית ואוטם בשריר הלב ("התקף לב"), יתר לחץ דם, מחלות שונות במסתמי הלב (כגון הצרות המסתם האורטלי - Aortic stenosis) ומחלות אחרות.

חשוב לדעת כי קיימת קבוצה לא מבוטלת של חולים אשר סובלים מאי ספיקת לב למרות שהתכווצות הלב תקינה - אי ספיקת לב דיאסטולית (diastolic heart failure). במצבים אלה דווקא הרפיית הלב בין פעימה לפעימה אינה תקינה. הדבר בד"כ נובע מכך שדופן הלב (שריר הלב) הינה "קשיחה" וכך ההרפייה נפגעת.

שכיחות אי ספיקת הלב הולכת ועולה בצורה מהירה בעולם המערבי וההערכה כיום הינה שאחד מכל חמישה מבוגרים יפתח אי ספיקת לב במהלך חייו!אי ספיקת לב

סימנים לאי ספיקת לב

התסמינים השכיחים ביותר הינם קוצר נשימה במאמץ או במנוחה, הצטברות של נוזלים בדמות בצקות באזורים שונים בגוף כמו כפות הרגליים והשוקיים, עליה במשקל וכן קושי בנשימה או שיעול בזמן שכיבת פרקדן. בנוסף לתסמינים אלה קיימים תסמינים נוספים כמו חולשה, ירידה בתאבון, בלבול ועליה בקצב הלב.

מה לעשות כאשר מופיעים תסמיני אי ספיקת הלב

כאשר מופיעים תסמינים החשודים לאי ספיקת לב יש לפנות בהקדם לקרדיולוג מומחה אשר יבצע הערכה מסודרת לגבי תפקוד הלב. הערכה זו מתבצעת על ידי שיחה עם המטופל ובדיקה פיזקילית מלאה. כמו כן, המטופל ישלח לבדיקות עזר שונות ובהן בדיקת אקו לב ולעיתים אף מבחן מאמץ, צנתור ועוד. חשוב שההערכה הקלינית תתבצע על ידי צוות מיומן ורב תחומי על מנת לקבוע האם אכן מדובר באי ספיקת לב - ובמידה שכן - מהי הסיבה לאי ספיקת הלב על מנת שניתן יהיה להתאים את הטיפול המיטבי לבעיה.

טיפול באי ספיקת לב

הטיפול באי ספקית הלב נחלק לשניים:
האחד - טיפול בגורם לאי ספיקת הלב. לדוגמה, במצבים בהם אי ספיקת הלב נגרמת בגלל מחלת לב איסכמית, כלומר בגלל הצרויות או חסימות בעורקי הלב - יש לבצע צנתור לב כלילי ולטפל בהיצרויות אלו.

המרכיב השני בטיפול - הינו טיפול בתסמיני אי ספיקת הלב ובמניעת הפגיעה באיברי הגוף כתוצאה מבעיה זו. בעשור האחרון חלו תמורות משמעותיות בטיפול באי ספיקת הלב. אם בעבר הטיפול התבסס ברובו על טיפול תרופתי, כיום מתווספים עוד ועוד אמצעים חדשים. אמצעים אלו כולל קוצבי לב מתקדמים (קוצב לב דו חדרי), דפיברילטור מושתל ומנטרים שונים המושתלים בגוף ומסייעים באיזון התרופתי. אחד התחומים המתקדמים ביותר כיום - הינו הלב המלאכותי, שמשמש כתחליף זמני או קבוע להשתלת לב.

כפי שניתן להבין, הטיפול באי ספיקת לב אינו מלאכה של רופא אחד. יש חשיבות מכרעת לעבודת צוות של קרדיולוגים מתחומים שונים על מנת להגיע לאבחנה הנכונה ולהתאים את הטיפול הטוב ביותר עבור כל מטופל ומטופלת.
בהיל"ה עומד לרשותכם צוות רב-תחומי שכזה.