מהן הפרעות קצב לב ואיך מטפלים? - המרכז הישראלי לרפואת הלב - היל"ה

הפרעות קצב לב

הפרעות קצב לב הן שם כללי לבעיות לבביות הקשורות ב"מערכת החשמל" של הלב. אפשר לחלק את הפרעות קצב הלב לשתי קבוצות עיקריות:

הראשונה - הפרעות קצב מהירות (Tachycardia), שהשכיחות בהן הן פרפור עליות (פרפור פרוזדורים, Atrial fibrillation) והפרעות קצב על חדריות (SVT - Supraventricular tachycardia), שעלולות לגרום לתחושה של דפיקות לב מואצות (פלפיטציות).

הקבוצה השנייה של הפרעות הלב הן הפרעות קצב לב איטיות (Bradycardia), שלעתים עלולות לגרום להתעלפות.

חשוב לדעת שאצל כל מטופל התסמינים עלולים להיות שונים, וכך גם הגישה לבירור הסיבה להפרעות הקצב והטיפול בהן. לכן  יש חשיבות רבה לערוך בירור על ידי קרדיולוג המתמחה בנושאי הפרעות קצב לב. במרכז היל"ה תפגשו מומחים בתחום הפרעות הקצב מהשורה הראשונה בישראל.

בירור של הפרעות בקצב הלב

הבדיקות הנדרשות ורמת הדחיפות של הבירור נקבעים בבדיקת הייעוץ הראשונה אצל הקרדיולוג, וזאת על פי חומרת התסמינים והממצאים האובייקטיביים שהתגלו בבדיקות העזר הראשוניות, כמו תרשים האק"ג.

יש חשיבות רבה לביצוע הבירור אצל קרדיולוג המתמחה בנושאי הפרעות קצב לב, מאחר שדרוש ניסיון רב בהערכת התסמינים והיכרות טובה עם אמצעי הבדיקה החדשים ביותר שקיימים כיום לבירור תסמינים של הפרעות בקצב הלב.

טיפול בהפרעות קצב לב

הטיפול בהפרעות קצב לב הוא פרטניומותאם  לצורכי המטופל ולמצבו, על פי חומרת התסמינים וההשלכות הרפואיות של הפרעת הקצב. אפשרויות הטיפול הן מתן  תרופה ביצוע צריבה (אבלציה), השתלת קוצב או דפיברילטור (ICD) או שילוב של כמה גישות טיפוליות.

במקרים של הפרעות בקצב הלב חשוב לבחון כל מקרה לגופו, ולקחת בחשבון את מכלול הבעיות הרפואיות של המטופל כדי לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבורו. הודות לגישה הרב תחומית במרכז היל"ה המטופלים שלנו עוברים בירור מקיף להערכת הפרעות הקצב, שבסיומו מתקבלות החלטות בשיתוף המטופלים כדי לתת להם את המענה הטוב ביותר.

הפרעות קצב לב

הפרעה בקצב הלב (Arrhythmia)

היא פעילות חשמלית לא סדירה של פעימות הלב. ההפרעה יכולה להתבטא בקצב איטי מדי, מהיר מדי, דילוג על פעימות או בקצב המשתנה מפעימה לפעימה.

אנשים רבים מדווחים כי מפעם לפעם הם חשים הפסקה רגעית בדופק הלב. התחושה הזאת של החסרת פעימה נובעת מפעימה חשמלית מוקדמת של הלב, שיכולה להיות ממקור פרוזדורי או חדרי. אחרי הפעימה המוקדמת הלב "נח" למשך זמן ארוך יותר עד לפעימה הבאה, וזה מה שנותן את ההרגשה של הפסקת הדופק.

בדרך כלל המצב הזה חולף מעצמו, ולא נדרש טיפול רפואי. במידה וישנה כמות גדולה של פעימות מוקדמות אשר עלולה להביא לפגיעה בלב או שהמטופל חש בפעימות באופן שמטריד אותו, ניתן לאפיין את הפעימות הללו ולטפל בהן באמצעות תרופות או ע"י צריבה (אבלציה).

מהי מערכת ההולכה החשמלית של הלב?

בלב קיימת מערכת עצמאית שתפקידה לייצר גירוי חשמלי סדיר ולהוליך אותו ממקום למקום בתוך הלב.

הגירוי החשמלי נוצר בקשרית-הגת (SA NODE) בחלקו העליון של הפרוזדור הימני. משם הגירוי החשמלי מתפשט לעבר הקשרית העלייתית-חדרית (AV Node), הממוקמת בחלק התחתון של המחיצה הבין-עלייתית. היא למעשה משמשת "שוער" חשמלי, המונע מעבר גירויים מהירים מדי מהפרוזדורים לחדרים. הגירוי החשמלי מתפשט בהמשך דרך צרור ההולכה ע"ש היס (His Bundle) ומשם מתפשט לצרור הולכה ימני ושמאלי (Right and Left Bundle Branch). קצב הלב התקין הינו 60-100 פעימות לדקה.

תסמינים להפרעות קצב לב

ניתן לחלק את הפרעות קצב הלב לשתי קבוצות עיקריות, הפרעות קצב הקשורות עם קצב לב מהיר (Tachycardia) והפרעות בקצב הלב הקשורות עם קצב לב איטי (Bradycardia). התסמינים לכל אחת מקבוצות הפרעות קצב אלה הינם שונים, וכך גם הגישה לברור הסיבה להפרעות הקצב והטיפול בהם ועל כן ישנה חשיבות רבה לערוך בירור על ידי קרדיולוג המתמחה בנושאי הפרעות קצב לב.