מהו התקף לב?

התקף לב, או אוטם חד בשריר הלב (Acute myocardial infarction) הינו מצב שבו נוצר קריש דם בתוך אחד מעורקי הלב הכליליים המספקים דם לשריר הלב. כתוצאה מהיווצרות קריש הדם - נוצרת חסימה מלאה או תת-מלאה בזרימת הדם לשריר הלב. במצב זה אותו איזור בשריר הלב סובל, ולמעשה מתחיל תהליך של פגיעה בלתי הפיכה באותו שריר לב. ככל שעובר זמן רב יותר עד חידוש זרימת הדם, כך הנזק לשריר הלב גדול יותר ובלתי הפיך, ומכאן החשיבות הרבה לטיפול מהיר.

על פי נתוני משרד הבריאות שיעור האישפוזים בשל התקף לב בשנים האחרונות הינו כ- 700 אישפוזים בשנה ל- 100,000 איש, ושיעור האישפוזים עולה עם הגיל. שיעור זה גבוה יותר בגברים בהשוואה לנשים בכל הגילאים, אולם בגיל המבוגר (מעל גיל 85) יחס זה מתהפך ושיעור האישפוזים גבוה יותר בנשים.

התסמינים האופייניים להתקף לב הינם כאב בחזה, לחץ בחזה או שריפה בחזה. כאבים אלו יכולים להיות מלווים בהקרנה לידיים או ללסת, בהזעה, קוצר נשימה וחולשה. למרות שאלו הם התסמינים האופייניים יש לקחת בחשבון שבאוכלוסיות שונות יכולים להופיע תסמינים אחרים לא טיפוסיים המקשים על האבחנה. כדוגמא, חולים סכרתיים, אשר עלולים לפתח התקף לב שקט, או התקף לב עם תסמינים מינימליים ולא טיפוסיים.

התקף לב

אנו יודעים גם כי קיים הבדל מגדרי בתסמינים להתקף לב. בשונה מגברים, נשים עלולות לחוות התקף לב כחולשה, עייפות או קוצר נשימה אשר יכולים להמשך שעות, לעיתים עם כאב בלסתות בלבד וללא כאב טיפוסי בחזה. שילוב זה של תסמינים לא טיפוסיים להתקף לב, יחד עם מודעות ירודה הן אצל הנשים עצמן ולעיתים אף של הצוות הרפואי - מובילים לכך שאובד זמן יקר מרגע התפתחות התקף לב ועד איבחונו אצל נשים. על כן, יש חשיבות רבה להעלאת המודעות לבעיה זו לצורך השיפור בזמנים מרגע הופעת התסמינים עד האבחנה של התקף לב - וקבלת הטיפול המתאים.

פעמים רבות, נשים או גברים, חשים אירועים קצרים של כאבי חזה עוד טרם התפתחות התקף לב. תסמינים אלה יכולים להיות סימנים מקדימים להתקף לב - ומומלץ לעבור בירור מיידי על ידי קרדיולוג כבר בשלב זה על מנת לנסות למנוע את התקף הלב. צוות הקרדיולוגים בהיל"ה זמין לצורך ביצוע בירור מהיר של תסמינים אלו

ברגע שעולה חשד להתקף לב יש להתקשר למגן דויד אדום בטלפון 101 באופן מיידי ולהזמין אמבולנס. מומלץ שלא לדחות את ההחלטה עם לפנות לבית חולים, אלא להזמין אמבולנס באופן מיידי. כמו כן מומלץ שלא להתפנות באופן עצמאי לבית חולים אלא באמצעות אמבולנס על מנת לקצר את הזמן עד קבלת טיפול מתאים.

כיום, הטיפול המקובל בהתקף לב הינו צנתור לב דחוף, שבו הקרדיולוג המצנתר פותח את החסימה שנוצרה בעורק, ומשתיל תומכן (סטנט) באיזור החסימה. על ידי כך מתחדשת אספקת הדם לשריר הלב ומתאפשרת התאוששות של אותו איזור בשריר הלב אשר סבל מחוסר אספקת דם. ניתן לקרוא עוד אודות צנתור לב כלילי כאן