מחלת לב - המרכז הישראלי לרפואת הלב

מחלת לב איסכמית

מחלת לב איסכמית (Ischemic heart disease) נגרמת בדרך כלל בגלל היצרות באחד או יותר מעורקי הלב, לרוב עקב הצטברות כולסטרול ותאי דלקת בדפנות העורקים (טרשת עורקים, Atherosclerosis). בשלבים הראשונים, מחלת לב איסכמית יכולה להיות חבויה ולא להתבטא כלל בתסמינים. מחלת לב איסכמית מתקדמת יכולה לבוא לידי ביטוי, כאשר ישנה היצרות משמעותית בעורקי הלב הגורמת לירידה ביכולת של העורק הכלילי להגביר את הזרימה בו בעת מאמץ. שריר הלב במצב כזה יפתח איסכמיה במאמץ (תת-אספקת דם וחמצן לשריר הלב), שבדרך כלל יתבטא כתעוקה במאמץ ("אנגינה פקטוריס"). לעיתים, הביטוי הראשון של מחלה עלול להיות התקף לב (Myocardial infarction) שבו נוצרת חסימה ופתאומית בעורקי הלב, מצב זה מצריך טפול דחוף בבית חולים.

יש לזכור כי תסמיני מחלת הלב האיסכמית שונים מאדם לאדם, ומנשים וגברים. בעוד שלחץ בחזה, שריפה בחזה או כאב בחזה הינם התסמינים השכיחים, מחלת לב איסכמית יכולה לבוא לידי ביטוי בקוצר נשימה במאמץ, כאב בזרוע או כאב לסת או תסמינים אחרים. על כן, בעת שיש חשד כלשהו לקיום מחלת לב איסכמית מומלץ להבדק על ידי קרדיולוג. רופאי היל"ה הינם קרדיולוגים מנוסים ביותר והינם מהמובילים בארץ בהערכה וטיפול במחלת לב איסכמית.

בדיקות אבחנתיות לא פולשניות להערכת קיום מחלת לב איסכמית

במקרים בהם אין אבחנה חד משמעית לקיום של מחלת לב איסכמית, טרם החלטה על אופן הטפול יבקש הקרדיולוג לבצע בדיקות לא פולשניות. לרשות רופאי היל"ה עומד מגוון רחב של בדיקות כדוגמת אקו לב במאמץ ובדיקות אחרות. הודות לגישה הרב תחומית בהיל"ה, ניתן לבצע את הבדיקות הדרושות במסגרת היל"ה בגישה של "One-stop-shop" על מנת להגיע במהירות לאבחנה ולהתוות את דרך הטיפול. למידע נוסף אודות תהליך הבירור מומלץ לעיין במאמרו של פרופ' ברבש בנושא זה.

מחלת לב איסכמית

גישה טיפולית במחלת לב איסכמית

עיקר הטיפול במחלה איסכמית הינו תרופתי אך חלק מהחולים או מהחולות במחלת לב איסכמית יזדקקו לטיפול התערבותי (צנתורי או ניתוחי). במידה ויש צורך בצנתור לב כלילי - בהיל"ה קיים צוות של קרדיולוגים פולשניים המתמחים בצנתורים והינם מנוסים ביותר בביצוע פעולות אלה. צנתור לב כלילי  מתחיל כצנתור אבחנתי (Coronary angiography) שבמהלכו מוכנסת צינורית דקה אל תוך אחד העורקים של הגוף, בדרך כלל עורק כף היד או העורק המפשעתי. בדרך זו מתאפשר אבחון מדוייק של קיום הצרויות או חסימות בעורקי הלב הכליליים. כאשר מודגמות הצרויות בעורקי הלב הכליליים ניתן לטפל בהם על ידי ניפוח בלון בהיצרות והשתלת תומכן (סטנט, Stent) שהינו תומך מתכתי הבנוי כמעין רשת (Percutaneous coronary intervention, PCI). רופאי היל"ה משתמשים בתומכנים (סטנטים) מהדור המתקדם ביותר המשחרר תרופה המקטינה סכוי להצרויות חוזרות בסטנט. טיפול זה על ידי תומכן פותח את ההיצרות בעורק ומחדש את זרימת הדם.

מחלת לב