מחלת לב - המרכז הישראלי לרפואת הלב

מחלת לב איסכמית

מחלת לב איסכמית (Ischemic heart disease) נגרמת בדרך כלל בגלל היצרות באחד או יותר מעורקי הלב, לרוב עקב הצטברות כולסטרול ותאי דלקת בדפנות העורקים (טרשת עורקים, Atherosclerosis). בשלביה הראשונים, מחלת לב איסכמית יכולה להיות חבויה ולא להתבטא בתסמינים כלל. מחלת לב איסכמית מתקדמת תבוא לידי ביטוי כשתהיה היצרות משמעותית בעורקי הלב, כזו שתגרום לירידה ביכולת של העורק הכלילי להגביר את הזרימה בו בעת מאמץ. במצב כזה שריר הלב יפתח איסכמיה במאמץ (תת אספקת דם וחמצן לשריר הלב), שבדרך כלל יתבטא כתעוקה במאמץ ("אנגינה פקטוריס"). לעתים, הביטוי הראשון של המחלה עלול להיות התקף לב (Myocardial infarction) כתוצאה מהיווצרות חסימה פתאומית בעורקי הלב - מצב שמצריך טיפול דחוף בבית חולים.

חשוב לדעת שתסמיני מחלת הלב האיסכמית משתנים מאדם לאדם, ומנשים לגברים. התסמינים השכיחים הם תחושות של לחץ, "שריפה" או כאב בחזה, אבל מחלת לב איסכמית יכולה לבוא לידי ביטוי גם בקוצר נשימה במאמץ, כאב בזרוע או בלסת או תסמינים אחרים. לכן כשיש חשד כלשהו למחלת לב איסכמית, מומלץ להיבדק על ידי קרדיולוג בהקדם. רופאי היל"ה הם קרדיולוגים מנוסים ביותר ומהמובילים בישראל בהערכה ובטיפול במחלת לב איסכמית.

בדיקות אבחנתיות לא פולשניות להערכת קיום מחלת לב איסכמית

במקרים שבהם אין אבחנה חד משמעית לקיום של מחלת לב איסכמית, יבקש הקרדיולוג לבצע בדיקות לא פולשניות, כגון אקו לב במאמץ. הודות לגישה הרב תחומית במרכז היל"ה ("One Stop Shop") ניתן לבצע את כל הבדיקות הדרושות במקום אחד, במטרה להגיע לאבחנה ולהתוות את דרך הטיפול ביעילות ובמהירות. למידע נוסף על תהליך הבירור מומלץ לעיין במאמרו של פרופ' ברבש בנושא זה.

מחלת לב איסכמית

גישה טיפולית במחלת לב איסכמית

ברוב המקרים הטיפול במחלה איסכמית הוא תרופתי, אבל במקרים של מחלה מתקדמת יהיה צורך גם בטיפול התערבותי - צנתורי או ניתוחי. אם יש צורך בצנתור לב כלילי, במרכז היל"ה צוות של קרדיולוגים המתמחים בצנתורים, והם מנוסים ביותר בביצוע פעולות אלה.

צנתור לב כלילי מתחיל כצנתור אבחנתי (Coronary angiography), שבמהלכו מוכנסת צינורית דקיקה אל תוך אחד העורקים בגוף, בדרך כלל לעורק כף היד או לעורק המפשעתי. בדרך זו מתאפשר אבחון מדויק של היצרויות או חסימות בעורקי הלב הכליליים. כאשר מודגמות היצרויות בעורקי הלב הכליליים, אפשר לטפל בהם באמצעות החדרת תומכן (סטנט, stent), שפותח את ההיצרות ומחדש את זרימת הדם. רופאי היל"ה משתמשים בסטנטים מהדור המתקדם ביותר, המשחררים תרופה שמקטינה את הסיכוי להיצרויות חוזרות במקום הסטנט.

.

מחלת לב