מניעת מחלות לב

מחלת לב איסכמית (Ischemic heart disease) יכולה להיות חבויה ולא להתבטא כלל בתסמינים ורק בשלבים מתקדמים עלולים להופיע תסמינים. על כן ישנה חשיבות רבה לאבחן מטופלים ומטופלות בסיכון מוגבר לפתח טרשת עורקים או מחלת לב איסכמית (Ischemic heart disease) ולהתאים להם/ן טפול מניעתי אגרסיבי על מנת לדחות או לעכב את התפתחות המחלה הטרשתית. הקרדיולוגים בהיל"ה הינם מנוסים בהערכה של מטופלים/ות לפני או אחרי אירועים לבביים ובהתאמה של טיפול למניעה ראשונית ושניונית למחלת לב.

מרפאת המניעה הראשונית בהיל"ה

בעולם המערבי, בארבעת העשורים האחרונים נצפתה ירידה משמעותית בתמותה מסיבות קרדיווסקולריות (מחלות לב וכלי הדם). על פי מחקרים קליניים, כמחצית מהירידה בדרמטית בתמותה הינה הודות לאיבחון מוקדם של מחלת לב איסכמית וטיפול קפדני יותר בגורמי הסיכון, אלו הובילו למניעה של מחלת לב בקרב האוכלוסיה המטופלת. למרות שיפור זה, עדיין התמותה מסיבות קרדיווסקולריות הינה מהסיבות השכיחות בעולם המערבי.

השלב הראשון במניעת מחלה טרשתית הינה הערכת הסיכון של מטופל או מטופלת לפתח מחלה טרשתית. על פי דרגת הסיכון, הקרדיולוג מסוגל להתאים את הטפול המניעתי. באופן כללי ניתן לומר כי ככל שרמת הסיכון לפתח מחלה טרשתית הינו גבוה יותר, כך הטיפול המניעתי יהיה אגרסיבי יותר. רמת הסיכון יכולה להיקבע באופן פשטני על ידי חישוב כמות גורמי הסיכון של המטופל. הקרדיולוגים בהיל"ה משתמשים בבדיקות מתקדמות ונעזרים במחשבונים שונים המסייעים בהערכה מדויקת יותר של רמת הסיכון לפתח מחלה טרשתית. ה- MESA risk score הינו מחשבון המתבסס על מחקר מקיף שעקב אחר אלפי חולים, לאורך שנים. מחשבון זה משתמש בבדיקה ייחודית – calcium score שמחשבת למעשה את כמות הסיד הנמצא בעורקי הלב ובעזרת מידע זה - הקרדיולוג מסוגל להעריך מהו הסיכוי שמטופלים או מטופלות יפתחו אירוע לבבי כלשהו, יעברו צנתור טיפולי ואף את הסיכון שלהם/ן לתמותה בטווח זמן של 10 שנים.

callcium_score

על סמך האמור לעיל ניתן להבין כי ישנה חשיבות רבה ביותר לעבור הערכה אצל קרדיולוג המתמחה בתחום זה מאחר ועל המטופל/ת לעבור הערכה בשלבים: בתחילה יש  לעבור בדיקה מקיפה ומכוונת על מנת שניתן יהיה להעריך מהו הסיכון הייחודי של המטופל/ת לפתח בעתיד מחלה טרשתית. שלב זה כאמור, מבוסס על בדיקות פשוטות כמו בדיקת לחץ דם ובדיקות דם שגרתיות, אך בחלק מהמקרים יש צורך לבצע בדיקות מתקדמות יותר כמו בדיקת קלציום סקור תפקוד אנדותל, סונר של עורקי התרדמה ועוד.

היל"ה הקימה בשיתוף עם "אסותא" תוכנית להערכה ומניעה ראשונית של מחלות לב. במסגרת תוכנית זו הנבדקת או הנבדק עוברים הערכה ראשונית אצל קרדיולוג מומחה בתחום מניעת מחלות לב, במידת הצורך עוברים בדיקת CT קצרצרה להערת כמות הסידן בעורקי הלב, וחוזרים אל הקרדיולוג לצורך התויה של הטיפול המניעתי האופטימלי.

כחלק מהגישה הרחבה לניהול המטופל המגיע להיל"ה, גם במרפאת מניעת מחלות הלב תתבצע הערכה רב-תחומית במקרים מורכבים על מנת להעניק את הטפול המיטבי והבטוח ביותר עבור המטופל.